WELCOME TO MY BLOG

Tuesday, May 31, 2011

Mak, saya nak kawin..hehe..



Inilah masalah yang sering menghantuiku tatkala keinginan memuncak..ehehehe..Hanya ada dua masalah berat tapi ringan dalam diriku sekarang ni iaitu TAPI dan KALAU.

"Aku nak bercinta tapi aku tak jiwang.."
"Aku nak berkenalan dengan Si Minah, tapi aku mat rempit, dia ustazah.."
"Aku nak berkahwin, tapi aku tak de duit.."
"Aku nak tapi....."

"Kalaulah aku handsome dah lama aku tackle awek cun.."
"Kalaulah aku bekerjaya dah lama awek minat kat aku.."
"Kalulah aku kaya dah lama aku kahwin.."
"Kalaulah aku....."

Korang rase problemo aku nih ada sama macam korang tak..kalo ada,kito serupo lah..bak kato orang nogori, oosamaladen..kui3

Zaman sekarang duit memainkan peranan penting.kalau takde duit, susah jugak.
Mas kahwin pun naik jugak bukan minyak,gula,susu ajer yang naik taw.hehe



Puteri sultan tuh boleh buat kira gak ni. Mas kahwin tu pun dah banyak tu, hantarannya pula agak2 korang berapa ek..ekekekek..

Berdoalah semoga Tuhan bukakan pintu hati disebalik 'sesuatu'. Hanya Tuhan yang maha mengetahui kemampuan kita menangani 'sesuatu' itu. Bila, di mana dan bagaimana jalan itu akan dibuka untuk kita, hanya Tuhan yang tahu. Lambat atau cepat satu perkahwinan di tangan Tuhan.Takpelah yang penting hati mesti baik maa. Kalau dah jodoh tak kemana. Sampailah serunya nanti.hehe

Monday, May 30, 2011

Lelaki punca utama CERAI???



Di dalam Islam, penceraian merupakan sesuatu yang dilaknat oleh Islam tetapi diharuskan dengan alasan dan sebab-sebab tertentu. Penceraian boleh dilakukan dengan cara talak, fasakh dan khuluk atau tebus talak.

Kegagalan lelaki menjalankan tanggungjawab sebagai suami dan ketua keluarga dikatakan menjadi punca utama peningkatan kes jumlah pasangan Islam yang bercerai berbanding pasangan bukan Islam di negara ini.

Pakar Perunding Psikologi Keluarga dan Guaman Syarie, Suzana Ghazali berkata, penemuan itu adalah hasil kajian yang dilakukan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Apabila suami gagal melaksanakan tanggungjawab dalam rumah tangga, kewujudannya tidak lagi dianggap penting, malah ada isteri yang menganggap ketiadaan suami bukan lagi satu beban tetapi rahmat,’’ katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Heng Seai Kie kelmarin mengenai kes pasangan Islam yang bercerai meningkat daripada 22,289 kes sepanjang tahun 2008 kepada 27,116 kes pada tahun lalu.

Pada masa yang sama, jumlah kes perceraian pasangan bukan Islam menurun kepada hanya 3,633 kes pada 2008 berbanding 2,938 kes tahun 2009.

Menurut Suzana, kekurangan ilmu rumah tangga dan perkahwinan selain kecenderungan niat tidak tepat untuk berkahwin turut menyumbang kepada perceraian.

Sunday, May 29, 2011

Belajar bahasa Gurik a.k.a.Nyah

Dikenali sebagai Pondan, Mak Nyah, Bapuk, Darai,Sama Species merupakan istilah yang merujuk bagi golongan lelaki transeksual, iaitu orang-orang yang mempunyai biologi lelaki tetapi mendakwa mempunyai naluri wanita. Golongan ini sering menggunakan istilah "terperangkap dalam tubuh yang salah" atau "wanita dilahirkan transeksual".

Menurut Laporan Negara oleh Profesor Madya Teh Yik Koon, Pensyarah Kriminologi dan Sosiologi di Universiti Utara Malaysia, yang tertonjol sebagai pakar tersohor dalam isu ini, mak nyah, yang secara amnya merujuk kepada lelaki transeksual, adalah lelaki Mukhannas yang mahukan jantina yang lain dari jantina yang mereka lahir. Ini berbeza dengan kaum Khunsa yang pada dasarnya bermaksud mereka yang dwi jantina.

Mereka ini ada bahasa tersendiri yang telah diubah sendirinya dikalangan mereka.antaranya :-

FC Barcelona Juara UCL 2011




Begitu meriah dan berbangga sekali para pemain Barcelona

Kamilah juara.

Barcelona sekali lagi menjuarai Uefa Champions League bagi season 2010/2011 ini setelah menjinakkan Manchester United 3-1 dalam perlawanan yang cukup menarik dan menghiburkan awal pagi tadi.

Ternyata pasukan dari Sepanyol ini bukan tandingan mana2 pasukan di dunia termasuklah Man Utd ini dimana penguasaan bola hampir dikuasai sepenuhnya oleh mereka.

Gol- gol dijaringkan oleh Pedro, Messi dan David Villa manakala Rooney menjaringkan gol saguhati buat Man Utd.


gol pertama dari pedro

gol kedua dari messi

gol ketiga dari villa

Tahniah dan syabas buat Barca kerana menampilkan gaya permainan yang berkelas dunia dan sememangnya mereka layak menjuarai kejohanan ini.

Thursday, May 26, 2011

Pengambilan Baru dan Kenaikan Pangkat Sektor Awam Beku

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mengumumkan pemansuhan/pembekuan semua jawatan kosong bermula 20 Mei hingga 31 Ogos 2011 berkuat kuasa 1 Jun ini.

Dengan demikian, Pihak Berkuasa Melantik hendaklah memastikan urusan pengambilan baru dibekukan sehingga 31 Ogos 2011 kecuali urusan yang melibatkan calon-calon yang telah dipanggil temuduga untuk pelantikan.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah berkata, keputusan itu dipersetujui dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Perjawatan dan Gaji Sektor Awam (JKK-MPGSA) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 6 Mei lalu.

Menurut beliau, pembekuan merangkumi semua kementerian dan Jabatan Persekutuan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Badan Berkanun Persekutuan dan Badan Berkanun Negeri.

‘‘Keputusan (pemansuhan) ini adalah selaras dengan langkah kerajaan untuk merasionalisasi dan mewujudkan perkhidmatan awam yang kejat,’’ katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu pekeliling yang dikeluarkan kepada ketua setiausaha, ketua jabatan persekutuan, setiausaha kerajaan negeri, setiausaha suruhanjaya perkhidmatan, pihak berkuasa berkanun persekutuan/negeri dan pihak berkuasa tempatan.

Pekeliling itu diperoleh menerusi laman web JPA.

Dato’ Sri Abu Bakar Hj Abdullah (Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam) menasihatkan supaya agensi tidak mengemukakan permohonan penstrukturan semula organisasi dan pengukuhan jawatan dalam tempoh tersebut. Jabatan Perkhidmatan Awam juga akan melakukan auditan perjawatan secara komprehensif di setiap agensi Kerajaan.

‘‘Sehubungan itu, semua pihak dipohon untuk memastikan pelaksanaan arahan ini dipatuhi dengan memberi kerjasama sepenuhnya kepada jabatan ini semasa pelaksanaan auditan perjawatan itu,’’ jelasnya.

Wednesday, May 25, 2011

Kesedaran tentang HIV AIDS



AIDS



AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome) atau Sindrom Kurang Daya Tahan adalah satu penyakit yang serius disebabkan oleh virus HIV (Human Immunodeficiency Virus). Semenjak mula dilaporkan pada tahun 1981, penyakit AIDS terus membimbangkan seluruh dunia terutamanya di negara-negara barat dan Afrika. Kebimbangan ini timbul kerana penyakit AIDS telah merebak dengan luasnya dan sehingga sekarang belum ada lagi rawatan khusus untuk penyakit ini. Kebanyakan pesakit AIDS berkesudahan dengan kematian.

Walaubagaimanapun, penyakit AIDS boleh dicegah dengan berkesan. Ini memerlukan kerjasama dan penglibatan setiap individu dan lapisan masyarakat. Selain daripada itu, apa yang yang mendukacitakan ialah seorang pesakit AIDS itu bukan sahaja terpaksa menghadapi akibat serangan kuman AIDS tetapi terpaksa pula berhadapan dengan tekanan-tekanan sosial yang disebabkab kurang fahaman tentang penyakit AIDS.


Mereka yang dijangkiti virus AIDS akan terdedah kepada:-

-Semua jenis kuman termasuk yang biasanya tidak membahayakan
-Beberapa jenis barah yang biasanya jarang berlaku


Bagaimana AIDS Merebak?

AIDS merebak melalui orang-orang yang telah dijangkiti virus AIDS melalui
*Darah
*Air mani
*Cecair faraj
*Susu ibu


Siapa yang berisiko untuk untuk mendapat AIDS?

Berdasarkan kepada cara-cara virus AIDS berjangkit, anda mungkin terdedah kepada virus AIDS sekiranya anda melakukan perkara-perkara berikut:-

* Mempunyai ramai pasangan seksual
* Penagih dadah secara suntikan
* Pelacur
* Homoseksual
* Kakitangan perubatan



Bagaimana AIDS bertindak ke atas tubuh badan?

HIV merosakkan sel pertahanan tubuh badan yang dipanggil 'CD4 helper lymphocyte' (Sel CD4).

Sel CD4 bertindak sebagai utusan kepada sel-sel sistem pertahanan tubuh badan yang lain, memberitahu mereka untuk melawan organisma yang menceroboh

HIV melekat dan menjangkiti sel CD4 dan mejadikan sel CD4 sebagai tempat untuk menggandakan virus HIV. Dalam proses ini, sel CD4 yang dijangkiti hilang keupayaan untuk melawan jangkitan lain.

Mereka yang mendapat AIDS, tidak mampu untuk melawan pelbagai jangkitan dan boleh juga mendapat jenis kanser yang tertentu contohnya Karposi sarcoma dan lymphoma. AIDS boleh melibatkan semua sistem dalam tubuh badan.


Bolehkah AIDS Dijangkiti Melalui Pendermaan Darah?

Tidak. Ini adalah kerana semua alat yang digunakan untuk pengambilan darah adalah bersih daripada kuman dan ianya hanya digunakan sekali sahaja. Mereka yang tidak terdedah kepada AIDS adalah digalakkan untuk terus menderma darah.


Bolehkah Anda Dijangkiti AIDS Melalui Pemindahan Darah?

Ini tidak mungkin akan berlaku kerana setiap unit darah yang diderma di negara ini diuji untuk antibodi AIDS. Antibodi AIDS adalah bahan-bahan yang dihasilkan oleh tubuh badan seseorang yang dijangkiti oleh virus AIDS. Sekiranya terdapat Antibodi AIDS, darah itu akan dimusnah dan tidak digunakan.


Bolehkah AIDS Berjangkit Dengan Menyentuh Pesakit AIDS?

Tidak. AIDS tidak boleh merebak melalui sentuhan dan juga cara-cara lain seperti:-

-Sentuhan
-Bersalaman
-Bersukan
-Berhimpit-himpit di tempat yang sesak
-Bekerja dengan seorang pembawa AIDS
-Berciuman


Bolehkah AIDS Berjangkit Melalui Pinggan, Mangkuk, Sudu dan Gelas yang Digunakan oleh Pesakit AIDS?

Tidak. Virus AIDS tidak dapat hidup di luar tubuh manusia. Membasuh pinggan, mangkuk, sudu dan gelas seperti biasa dapat membunuh kuman tersebut.


Bolehkah anda mendapat AIDS dengan memakan makanan yang disediakan oleh pesakit AIDS?

Tidak. Kerana AIDS tidak merebak melalui makanan


Bolehkah AIDS berjangkit dengan menggunakan tandas awam, telefon, dan kenderaan awam?

AIDS tidak boleh dijangkiti dengan menggunakan kemudahan awam di atas oleh kerana ia tidak merebak melalui:-

-air
-udara
-makanan
-menyentuh dan memegang barang-barang kepunyaan pesakit AIDS.


Bolehkah AIDS merebak melalui kolam renang?

Tidak. Virus AIDS akan dimatikan oleh klorin yang dicampurkan ke dalam air di kolam renang.


Bolehkah AIDS berjangkit melalui mencuba pakaian di kedai pakaian?

Tidak. Oleh kerana AIDS tidak boleh merebak melalui udara atau dengan menyentuh barang-barang yang telah disentuh oleh pesakit AIDS.


Bolehkah AIDS berjangkit melalui gigitan nyamuk?

Tidak. Sehingga sekarang tidak ada bukti saintifik menunjukkan bahawa gigitan nyamuk boleh merebak AIDS.


Bagaimanakah anda boleh mengetahui yang anda telah terdedah kepada virus AIDS?

Anda boleh mengetahui yang anda telah terdedah kepada virus AIDS dengan mendapatkan ujian darah di hospital-hospital kerajaan yang berhampiran. Semua keputusan adalah rahsia.


Apakah maknanya jika ujian darah itu negatif?

Ini bermakna antibodi AIDS tidak dikesan. Biasanya ini menunjukkan yang virus AIDS tidak ada dalam badan anda. Walaubagaimanapun, antibodi tersebut hanya dapat dikesan selepas enam minggu hingga tiga bulan anda terdedah kepada virus AIDS. Dalam keadaan begini, ujian darah ulangan adalah diperlukan.


Apakah maknanya jika ujian darah itu positif?

Ini menunjukkan antibodi terhadap virus AIDS itu telah dapat dikesan. Ini bermakna anda telah terdedah kepada jangkitan virus AIDS. Walaubagaimanapun, satu lagi ujian darah perlu dijalankan untuk mengesahkan anda benar-benar dijangkiti virus AIDS.


Bilakah anda akan disahkan sebagai pesakit AIDS?

Anda akan disahkan sebagai seorang pesakit AIDS sekiranya anda mempunyai ciri-ciri berikut:-

1. Ujian pengesahan darah anda adalah positif.

2. Mempunyai sebahagian daripada tanda-tanda dan gejala penyakit AIDS seperti berikut:-

-Susut berat badan melebihi 10% tanpa sebab-sebab tertentu.
-Cirit-birit yang berlarutan.
-Demam yang berpanjangan (sekali-sekala ataupun berterusan)
-Batuk-batuk yang berterusan/batuk kronik.
-Bengkak-bengkak kelenjar di leher, ketiak, atau pangkal peha.
-Penyakit herpes zoster yang berulangan. Herpes zoster adalah sejenis jangkitan urat saraf yang kelihatan sebagai lepuh-lepuh di kulit.
-Penyakit kandidiasis di bahagian mulut dan farinks. (tekak) Kandidiasis adalah penyakit kulit yang disebabkan oleh sejenis kulat.
-Penyakit herpes simplex yang merebak dan berulangan. Herpes simplex adalah sejenis jangkitan kulit yang biasanya kelihatan sebagai lepuh-lepuh di sekitar mulut atau kemaluan.
-bintik-bintik putih pada mulut dan kerongkong.
-hilang ingatan.

3. Mempunyai penyakit-penyakit bersabit lumpuhnya keupayaan badan melawan penyakit yang disebabkan oleh kuman AIDS seperti:-

-Jangkitan paru-paru (Pneumocytis carinii pneumonia).
-Barah di kulit atau mulut (Kaposi's sarcoma)
-Jangkitan-jangkitan lain yang jarang berlaku di kalangan orang yang sihat.

Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru



Selamat Hari Guru kepada semua warga pendidik seluruh negara saya ucapkan.
Jutaan terima kasih kepada mereka yang mendidikku dari kecil terutama ibu bapaku yang menjadi guru pertama dalam hidupku.

Oh Guru

Engkau bagaikan cahaya
Yang menerangi jiwa
Dari segala gelap dunia

Engkau adalah setetes embun
Yang menyejukan hati
Hati yang ditikam kebodohan
Sungguh mulia tugasmu Guru
Tugas yang sangat besar

Guru engkau adalah pahlawanku
Yang tidak mengharapkan balasan
Segala yang engkau lakukan
Engkau lakukan dengan ikhlas

Guru jasamu takkan kulupa
Guru ingin ingin kuucapkan

Terimakasih atas semua jasam
u

TERIMA KASIH CIKGU!!!

Thursday, May 12, 2011

Selamat Hari Jururawat Sedunia


Hari Jururawat Sedunia disambut pada 12 Mei setiap tahun dan biasanya adalah hari yang lebih dikenali sebagai hari “nurses let their hair down”.
Ia adalah hari untuk mengenang jasa para jururawat yang sentiasa bersedia bila sahaja perkhidmatan atau bantuan dari mereka diperlukan. Happy Nurses Day!

Sunday, May 8, 2011

selamat hari ibu..



Harini merupakan hari paling bermakna dalam hidup setiap orang kerana pada hari ini di minggu kedua hari ahad merupakan Hari Ibu bagi negara kita Malaysia. Setiap tahun hari ibu ini akan tiba dan sebagai tanda penghargaan kepada ibu kita yang membesarkan kita, janganlah kita lupa pada hari tersebut.

Orang kata aku lahir dari perut mak....
(bukan orang kata...memang betul pun)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku....mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak

Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang pertama yang datang....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak

Bila takut, yang tenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan....mak
Bila sedih, aku mesti telefon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu....mak

Bila bengang, aku suka luah pada....mak
Bila takut, aku selalu panggil...."mmaaakkkk!"
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku....mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Yang selalu bagi duit time aku tak cukup....mak

Mak adalah segalanya.

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... Bolehkah kau kirim wang untuk mak? Mak bukan nak banyak... Lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya.....

Tapi kalau mak sudah tiada.....
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya....




Aku cukup bertuah diberi seorang ibu yang tabah dan bekerja kuat menjagaku dan adik2 ku selama ini. Terima kasih mak kerana menjaga makan minum kami. Mak adalah segalanya. Sayang mak sangat.






Thursday, May 5, 2011

Nak kawen mudah jer tapi nak bertanggungjawab tu susah..


Nak kahwin pun nak kena keluar belanja yang besar jugak woo..hehe


Ramai orang kahwin sekarang pada usia muda. Tapi tahukah anda bahawa ramai juga pasangan bercerai pada waktu perkahwinan yang masih belum matang. Dalam hal ini janganlah kita nak kahwin hanya kerana nafsu semata-mata, hanya kerana melihatkan rakan2 kita seusia sudah berkahwin dan mempunyai anak, hanya kerana kita sudah mampu mengeluarkan belanja kawen dan hanya kerana desakan pasangan kita. Semua itu janganlah kita jadikan ukuran. Yang paling utama perlu kita tekankan adalah bagaimana kita hendak menanggung anak bini kita selepas berkahwin nanti.

Masyarakat sekarang terlalu kurang menitik beratkan soal tanggungjawab. Mereka masih kurang lagi ilmu dalam soal rumahtangga. Sepatutnya perkahwinan ini tidak dipandang remeh oleh mereka. Soal kahwin bukan perkara main2.

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan rakan2, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Fikir-fikirkanlah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...