WELCOME TO MY BLOG

Wednesday, June 24, 2009

Jangan, jangan dan jangan

  • Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.
  • Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.
  • Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.
  • Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).
  • Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
  • Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.
  • Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
  • Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
  • Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
  • Jangan mengumpat sesama rakan taulan, Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.
  • Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
  • Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
  • Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
  • Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.
  • Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
  • Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
  • Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.Wasalam

Thursday, June 11, 2009

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal..




Mak.....
Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....

Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,

Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi

nih....


Mak tau tak.....

itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter

dewasa.......

dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....

nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....


mak macam dah sedia.....

Seminggu sebelum tu.....

mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....

Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....

tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....

kakak pun rasa hairan.....

mak tak penah buat gitu......


pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....

tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......

kengkadang siaran indonesia ..

mak terus tekun menganyam...

Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke

kuburan...


Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....

pastu mak jemur karpet-karpet... ..

pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..

mak biarkan ruang tu kosong..

rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..


paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..

ada kat dalam almari.....

ada kat dalam dalam beg.....

ada dalam ASB.....

ada kat dalam Tabung Haji..

mak cakap tak berapa cukup lagi....

ada kat dalam gulung tikar.....


masa tu mak perasan takk..??

kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...

kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...

mak cuma gelak jer...

eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..


Mak.....

Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....

bila malam tu kiter sampai dari KL......

mak dah dalam kesakitan.

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....

mak tetap takmau pi hospital.... .

dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..

Mak kata mak takmau duduk dalam hospital..... .

tapi kiter berkeras juga pujukk..

nanti di hospital ada doktor....

ada ubat untuk mak..

kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..


Mak tetap tak bersetuju... ..

mak memang degil..

tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..

Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....

mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit

kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital..... ..


Mak.....

amponkan kami semua...

kami nak mak sehat...

kami sayang mak...

kami tak mau mak sakit...

kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....

ampon kan kami yer mak....


Mak.....

Malam itu abang bawa mak ke hospital

dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...

Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,

kiter kata nak beli kereta....

Mak asyik tanya ajer..

cukup ker duitt..

kiter jawab pula...

kalau tak cukup, mak kan banyak duit...

mak gelak ajerr.....


Lepas tu bila kereta kiter sampai....

mak buat kenduri kesyukuran.. ....

Dan kiter masih ingat lagi...

bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor........

Punya la kiter takut...

kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....

Bila balik sahaja kampong....

kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....

Tapi mak perasan juga bumper depan kemek.....

mak tanya kenapa...?

Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.........


Mak....

tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...

Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...

mak, kiter menipu mak kan ..

ampon kan kiter....

Mak........

Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006

Bila tiba aja kat hospital....

nurse tengah balut mak dengan kain putih.....

mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...

Mesti mak nampak abang cium dahi mak......

Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....

Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...

mesti mak nampak semua tu kann...kann.. .kannn


Mak tau tak....

Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan

separuh sedar...

Adik kat sebelah diam melayan perasann...

Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...

jalan di depan terasa makin kelam.....

airmata dah tak mampu di tahan......

Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...

Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...

di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..

kosong. ...sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..

.....

terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....


Mak........

Kiter masih ingat lagi...

Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...

Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....

Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....

Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....

Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....

Mak perasan tak...?


Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....

Dia kata....." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat

gitu...jangan nangis ya.."

Bila makcik tu kata gitu...

lagi laaaa laju airmata ni..

tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....


Mak.....

Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....

kiter nangis ni.....

Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.....

Takder orang yang bangun lagi.....

kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...

kiter rindu kat mak..!

Takpa la....

nanti bila kita selesai sembanyang subuh,

kiter baca yassin untuk mak...

mak tunggu ya..!

Mak..

Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .

Semua anak2 mak mengelilingi mak...

menatap wajah mak buat kali terakhir....

Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...

Mak rasa tak....

masa tu kiter sentuh dahi mak.....

kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk......

Kiter tak mampu nak cium mak.....

kiter tak daya....

kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...

Airmata kiter tak boleh tahan....

Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...

tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....


Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....

Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik....

badan akak terasa panas...

makk...

anak mak yang seorang tu demam....


Mak tauu...

cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah

perkuburan.. .

Mak.....

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...

Begitu terasa kehilangan mak...

boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...

Dan sampai satu tahap....

masa tu malam jumaat selepas maghrib...

Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....

entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...

semakin kiter tenung terasa semakin sayu...

tangisan tak dapat dibendung....


Mak tauu...

kiter cuba bertahan...

memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...

Kiter rasa nak telefon mak...

nak cakap dengan mak.....

anak mak yang ni dah tak betul kan ..?

Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong.....

Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...

Puas la kakak memujuk kiter...

Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."

Dan akhirnya akak juga nangis.....


Mak tau tak..

di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...

rasa nyilu sangat...

menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....

Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...

hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....


Mak....

cukup la sampai sini dulu.....

kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....

kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...

selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....

kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...

esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih.....

pastu kawan kiter bgtau...

simpan je buat kenangan..

Kiter cuma tau alamat ni aje...

Takper yer mak...k

iter kasi orang lain baca....

Kiter stop dulu...

sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...

akhir kata untuk mak,

I LOVE YOU SO MUCH

dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...

memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..

sampai masuk unibesiti...

sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...

boleh rasa duduk kat negara orang.... s

ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..


Sekian terima kasih,

Yang Benar Anak mak yang dah tak degil


Pengorbanan Seorang Ibu!!!Oh Ibu.........

Renungkanlah...

"Nurse,boleh saya tengok bayi saya?"

ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dengan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum jururawat membawakan bayi yang masih merah itu. Si ibu menyambut dengan senyuman meleret. Dibuka selimut yang menutup wajah comel itu,diciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada dipangkuannya.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si ibu yang terperanjat melihat bayinya dilahirkan tanpa kedua-dua cuping telinga. Namun gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal,sesuatu yang cukup menggembirakan si ibu.

Masa terus berlalu...Pulang dari sekolah suatu tengahari,anak yang tiada cuping telinga itu kini telah memasuki alam persekolahan menangis memberitahu bagaimana dia diejek rakan-rakan.

"Mereka kata saya cacat," katanya kepada si ibu.

Si ibu menahan sebak. Dipujuknya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan muncul sebagai pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah. Bagaimanapun tanpa cuping telinga,si anak tetap merasa rendah diri walaupun si ibu terus memujuk.

Ayah kanak-kanak itu bertemu doktor. Ayah kanak-kanak itu tidak mahu anaknya terus merasa rendah diri dengan keadaan diri yang cacat.

"Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma," kata pakar bedah.

Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban. Setahun berlalu...

"Anakku, kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah mendapatkan seorang penderma, tapi dia mahu dirinya dirahsiakan," kata si ayah.

Pembedahan berjalan lancar dan akhirnya si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya tambah cemerlang dan rasa rendah diri yang kerap dialaminya hilang. Rakan-rakan memuji kecantikan parasnya. Si anak cukup seronok, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajarannya. Pada usianya lewat 20-an, si anak menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik.

"Sebelum berangkat ke luar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini, saya ingin membalas jasanya," kata si anak berkali-kali.

"Tak mungkin," balas si ayah.

"Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan.Tunggulah,masanya akan tiba."

"Bila?" tanya si anak.

"Akan tiba masanya anakku," balas si ayah sambil ibunya mengangguk-angguk.

Keadaan terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya. Hari yang ditunggu tiba akhirnya. Ketika si anak berdiri di sisi keranda ibunya,perlahan-lahan si ayah menyelak rambut ibunya yang kaku. Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada.

"Ibumu tidak pernah memotong pendek rambutnya," si ayah berbisik ke telinga anaknya.

"Tetapi tiada siapa pernah mengatakan ibumu cacat,dia tetap cantik, pada ayah dia satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui. Tak percaya...tanyalah pada sesiapa pun kenalannya."

P/s:Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati.Cinta sejati bukan pada apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui. Selagi ibu kita ada di dunia ini, ciumlah dia, ciumlah tangannya, sentiasa minta ampun darinya, berikan senyuman kepadanya, bukannya dengan bermasam muka, kasih ibu tiada tandingannya, ingatlah SYURGA DI BAWAH KAKI IBU, penyesalan di kemudian hari tidak berguna, selagi hayatnya masih ada,curahkanlah sepenuh kasih sayang kepadanya, 'I LOVE U MOM'.

Friday, June 5, 2009

1st time coretan peribadiku

Jam menunjukkan tepat pukul 8.52 pagi, harini jumaat 05062009..aku datangg kerja awal,lepak2 sambil surf internet..arini opis takde bos,dia cuti..sekolah cuti 2 mggu,staf juga ramai yang ambil kesempatan bercuti..
aku rasa tersentuh pabila membaca blog seseorang dan perasaan itu menggamit diriku utk menulis coretan ini..aku bukan lah terror sangat nk tulis mende2 cam gini..

harini cuaca alhamdulillah cerah,angin pun sepoi2 bahasa masa aku turun nak datang opis td..

aku g kerja harini by motosikal kesayangankulah yamaha nouvo 125cc..

rasa teringat kat kampung halaman..harini dah masuk 3 bulan tepat aku tak balik kampung..
teringat kat mak aku n adik2 aku nun jauh di kampung..maklumlah duduk di perantauan nih kena lah banyak bersabar mencari rezeki katakan..

mujurlah semalam aku sempat jugak borak2 dgn mak aku untuk lepaskan rindu..

aku rasa sedey bila terkanangkan nasib diriku ini..tapi hidup mesti diteruskan..
oklah stop sampai kat cini jerlah coretan yang ntah apa2 aku tulis ni..ade masa aku tambah2 lah lg..

aku pun nak buat kerja nie..ada pc problem pulak dh.kenalah pergi settle dah jadi kerja aku camni..hurm..k lah thanks 4 u all yg sudi baca coretan tak seberapa indah ku ini..adios~!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...