Pages

WELCOME TO MY BLOG

Saturday, July 16, 2011

Salam Nisfu Syaaban

Sebagaimana telah kita ketahui apabila tibanya malam 15 Sya’aban, ramai yang akan ke masjid untuk solat jemaah dan membaca yasin sebanyak 3 kali. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr.

Harini merupakan malam nisfu sya'aban tahun 2011. Banyak kelebihan dan fadhilat pada malm nisfu sya'aban ini. Kebiasaannya apabila telah selesai sembahyang Maghrib, hendaklah membaca surah Yasin dengan niat memohon panjangkan umur dalam mentaati Allah, kemudian dibaca doa-doanya. Kemudian dibacakan surah Yasin pula kali keduanya dengan diniatkan dilimpahi dan yang ketiga dibacakan surah Yasin meminta ditetapkan iman dan mati dalam iman diiringi doan-doanya.

Hari nisfu sya’aban juga merupakan hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib)
Semoga kita diterima amalan dan diberi rahmat oleh Yang Maha Esa.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...