WELCOME TO MY BLOG

Monday, February 6, 2012

Tak salah menegur kalau kena pada caranya!

Ramai orang kat dunia ni suka menjadi hakim. Maksudnya menjatuhkan hukum dengan sendirinya.hehe.. Sebenarnya kita mestilah menegur terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu tindakan terhadap seseorang sekiranya ianya salah. Sebab itu menegur ini tak salah kalau kena pada caranya. Kita mestilah:-

  1. Berani - Ya amatlah perlu dan tersangatlah mestinya menjadi berani apabila berhadapan dengan situasi sebegini. Kenapa berani?. Kerana, kita perlukan seorang yang boleh memulakan langkah untuk menegur. Seorang saja dah cukup tapi jangan lah lupa backup ya. Tak ada backup tak jadi jugak. Hahaha. Sebab kebiasaannya, apabila seorang dah memulakan langkah, yang lain-lain pun akan jadi berani nak bersuara juga. tak begitu..?
  2. Cara - Kalau dah tahu orang yang hendak ditegur itu seorang yang baran/ego tak bertempat, carilah cara yang paling selamat untuk menegur. Setiap sakit ada penawar & setiap masalah ada jalan penyelesaian. Ingat tu. Cakap dengan suara yang paling paling palinglah lembutnya dulu. Jangan terus tuju pada apa yang hendak disampaikan. Alihkan dulu perhatian si dia tu. Ha.. Lepas itu barulah masuk sikit demi sikit. Hehehe.
  3. Tegas - Ada orang yang memang tak kena cara tegur yang lembut. Maksudnya, ada sesetengah yang kita memang kena berkeras dan menggunakan ketegasan dalam menegur. Bukan kurang ajar tapi ini sajalah caranya yang ada. Orang pahang kata orang-orang yang perlu ditegur sebegini sebagai ‘babei’. Bukan ‘babi’ ya.hihi.. Sebut biar betul sikit. Dalam erti kata lain ‘babei’ tersebut adalah degil.
“Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain.”

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...